|
|
چكيده:
عنوان
اين كتاب «حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز» است. نظر به تاثير فراواني
كه معماري ابنيه در روح و روان افراد دارد مي بايست با مراجعه به منابع اصيل
اسلامي به اين سوال مهم پرداخت كه آيا فقه شيعه براي مسئله مهم ساخت و ساز، حد و
يا شرطي را معين كرده است يا خير؟ پرواضح است كه معماري امروزين جامعه ما به دليل
غربزدگي علوم انساني، و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه براي عموم معماران و افراد
جامعه جهت ساخت و ساز طبق آموزههاي ديني باعث ايجاد نوعي خشونت و عدم آرامش در
معماري و معرفي الگوهاي غربي (مانند معماري رومي) به عنوان الگوي اسلامي شده است.
به
همين جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصيل روايي و فقهي شيعه و بعضا اهل تسنن به
يك دسته بندي جديدي از مسائل شرعي كه تاكنون به آنها پرداخته نشده بود اقدام كرده
و كليه دستورات را ذيل احكام تكليفي واجب، مستحب و مكروه درآورديم. بعد از اين
نتيجه مهم كه براي اولين بار در فقه تشيع صورت گرفته بود سعي كرديم كه به صورت
مختصر به دلايل اختلافاتي كه در ظاهر روايات و فتاواي علما وجود دارد اشاره كرده و
تا حد امكان علت آن ها را بررسي كنيم.
در
يك نگاه كلي ميتوان به مواردي همچون: اشراف بر منازل ديگران، عدم رعايت حريم در
انواع ساخت و ساز، رو به قبله بودن سرويس بهداشتي، تزئين مساجد و عدم تامين امنيت
مسكن در ذيل محرمات؛ مواردي مثل داشتن يك محل خاص براي عبادت، داشتن تهويه و
نورگير مناسب، تعبيه مهمانخانه و سفيد كردن ديوار خانه را در ذيل مستحبات؛ و
مواردي مانند نكشيدن ديوار براي پشت بام، بلند بودن مناره مسجد، وجود ستونهاي
بزرگ در مساجد، نزديكي چاه آب و فاضلاب و ارتفاع بالاتر از 4متر براي سقف منزل را
از جمله مكروهات ساخت و ساز دانست كه در اين كتاب به آنها پرداخته شده است.
:: برچسبها:
معماري ,
معماري ايراني و اسلامي ,
حامد قربان زاده ,
حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز ,
حد ,
حريم ,
ساخت و ساز ,
بنا ,
قربان زاده كورعباسلو ,
محراب ,
مسجد ,
مسكن ,
واجب ,
حرام ,
مستحب ,
مكروه ,
مباح ,
فقه شيعه ,
فتوا ,
معماري ايراني ,
معماري اسلامي ,
سبك زندگي ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1395 |
نظرات ()
|
|
|
|
|